Hjältar mitt i natten!

Helt sjukt! Vid 01.00 går jag och jocke in i trapphuset där Jocke bor. Vi känner lukten av rök och vi hör ett brand alarm tjuta.


Det låter som om det kommer från andra våningen (den våningen Jocke bor på) så Jocke springer upp dit. Jocke ropar ner till mig att det inte luktar lika starkt på våning två så det måste vara någonstans på ettan. Jag springer ner igen till våning ett medans Jocke springer in till sig och fattar tag i en telefon och ringer 112. Jag försöker höra ifrån vilken dörr det låter ifrån men hör ingen skillnad, så jag öppnar dörrarnas brevinkast och luktar mig till vilken lägenhet det är. När jag hittat den lägenheten det luktar rök ifrån så börjar jag banka och ringa på dörren. När jag inte får något svar börjar jag rycka i handtaget på dörren för att göra mer ljud. Då åker dörren upp lite och jag tror att det är de som bor där som har öppnat. Men när jag öppnar dörren så är det ingen där. Dörren var alltså olåst och ganska tjock rök väller ut.


Jag springer in och ropar `HALLÅ` och försöker se om det är någon där. Men det är ingen i lägenheten. Jag ser att den tjocka röken kommer från köket så jag springer dit. Där ser jag en stekpanna på spisen. Det är en gammal spis och själva spisplattan har blivit orange-röd, så varm var den. På den står en stekpanna med riktigt bränd mat i, och det blir bara mer och mer rök. Jag springer fram till spisen och stänger av plattan och tar bort stekpannan. Sen öppnar jag balkong dörren så att all rök kan komma ut. När jag vänder mig om kommer han som bor i lägenheten in, med ytterkläder och skor på. Han har alltså varit ute och glömt bort maten. Efter honom kommer Jocke in och tar stekpannan ifrån mig och ställer den på en säker plats, efter som jag har astma. Jag och Jocke går ut utomhus för att jag får svårt att andas. Som tur var hade jag med mig min medicin.


Efter det så vill tjejen i 112 växeln skicka dit några sjukvårdare som ska titta till mig. Men det var ingen större fara med mig tyckte både sjukpersonalen och jag. Så jag och Jocke går upp till oss igen, men innan det så vill Jocke bara kolla en extra gång att han i lägenheten mådde bra.

Ja, det var en lång natt för mig och Jocke. Är lite stolt över oss :)



P&K / LK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0